Nė viena transporto rūšis nepridarė žmogui tiek Tūpesčių, kiek automobilis. Jis privertė iš pagrindų pakeisti kelius ir jų tiesimo techniką, rekonstruoti senųjų miestų gatves, o naujų gyvenamųjų rajonų projektuotojus bei statytojus atsižvelgti automo-
transporto diktuojamas sąlygas. Tai nebuvo „pataikavimas” automobiliui — juk jį sukūrus ir patyrus visus jo privalumus buvo tikėtasi, kad pagaliau turima transporto priemonė, galinti nugabenti žmogų „nuo durų iki durų”.
Tačiau masinės automobilizacijos sąlygomis netrukus paaiškėjo, kad automobilio ir žmogaus santykiuose neįmanoma išvengti įvairių konfliktų: automobilitį gausybė (ypač lengvųjų) užkemša miestų gatves, visiems — važiuotiems ir pėstiems — ima trūkti erdvės, iki minimumo sumažėja ir individualaus, ir visuomeninio transporto greitis, sunkėja eismo sąlygos, daugėja nelaimių ir t. t. Kad žmogaus ir automobilio santykiai būtų darnesni, visų paprasčiausia, rodos… sumažinti automobilių kiekį, tačiau prognozės skelbia, kad 2000-aisiais metais planetos keliais važinės 500 mln. lengvųjų automobilių (1980 m. jų buvo 315 mln.)..
Žmogaus—automobilio konfliktą šiandien spręsti reikia, suprantama, kitaip: ne kurį nors iš „išstumti”, bet apgalvotai derinti vieno ir kito poreikius. Pasiekti, kad žmogus jaustųsi saugus, galėtų greit ir patogiai nukeliauti į visas jam reikalingas vietas, nėra neįmanoma. Tam jau dabar yra įvairių būdų ir priemonių, iš kurių ypač didelio dėmesio tu¬rėtų sulaukti eismo organizavimo tobulinimas bei racionalus individualaus ir visuomeninio keleivinio transporto derinimas.
1. Kokių kelių šiandien mums reikia?
2. Kam reikalingos pėsčiųjų zonos miestų centruose?
3. Kur pasistatyti lengvąjį automobilį?
4. Kodėl troleibusas tampa automobilio konkurentu?
5. Kuo ir kaip keliausime iš vieno miesto krašto j kitą?
AUTOMOBILIS – kaip krovinių pervežimo paslauga
Automobilio teikiami patogumai žmogui šiandien nebegali būti ginčijami: be krovinių pervežimo paslaugų bei keleivių pervežimo, pakanka prisiminti, kad automobilis, ypač lengvasis, labai reikalingas ir buityje — kaip elektra, telefonas, radijas, televizija. Tačiau lengvindamas buit), automobilis, arba tiksliau automobilizacija, t, y. spartus mašing skaičiaus gausėjimas, iškelia daugybę problemų. Visa tai sukuria kebloką padėtį, kal tartum nebe automobilis tarnauja žmogui, o pats imogus taikosi prie jo… Prie viso to pridėję avari¬jose žuvusių ar sužalotų žmonių skaičių, pamatysime, kad antroji medalio pusė, deja, nėra labai patraukli.
Dėl sparčios automobilizacijos iškylančios šios sudėtingos problemos dabar aktualios praktiškai visose valstybėse nežiūrint pasiekto automobilizacijos lygio, kuris nustatomas pagal automobilių skaičių, tenkantį tūkstančiui gyventojų.
Vis dėlto automobilizacija yra vienas iš būdingiausių šio šimtmečio bruožų — savotiškas technikos progreso simbolis. Vargu ar žmonija atsisakys daug jai pasitarnavusio ir tebetarnaujančio automobilio: dabar visame pasaulyje atkakliai ieškoma būdų, kaip išvengti nemalonių automobilizacijos padarinių. Didelis automobilizacijos keliamų problemų racionalaus sprendimo rezervas yra paties automobilio konstrukcijos tobulinimas.
- Kas yra automobilis — žmogaus draugas ar priešas?
- Kiek oro reikia automobilio „plaučiams”?
- Kaip sumažinti automobilio triukšmą?
- Kodėl nemažėja avarijų?
Kokios yra sparčios Vakarų automobilizacijos pamokos?